Díl 5. Běhání dětí

Běhání dětí

Děti se málo hýbou. To je mantra opakovaná dnes většinou rodičů, učitelů, trenérů i lékařů. Následuje výčet pozitiv, která pohyb dětem přináší: pevnější zdraví, odolnost vůči nemocem, přiměřená váha. Dítě se seberealizuje, poznává svoje tělo, zjišťuje, co všechno zvládne. Jak to tedy zařídit, aby vaše ratolest nestrávila dětství před televizní obrazovkou, na internetu a s mobilem v ruce?

Batolata a malé děti

Jděte příkladem. Lepší než jakákoliv slova, poučky nebo výchovné metody je vést takový život, jaký byste chtěla, aby jednou vedly vaše děti. Děti mají téměř od narození neuvěřitelnou schopnost pozorovat a už od prvních měsíců budou moc dobře vnímat, co děláte a jak se u toho tváříte. Pokud uvidí, že sportujete často a dělá vám to radost, je velmi vysoká pravděpodobnost, že to budou chtít zkusit taky.

Choďte si s dětmi hrát ven. Nemusí to být zrovna běh, postačí i procházky, projížďky na kolečkových bruslích nebo hraní v parku. Pokud vyrazí oba rodiče, tím líp. Společná fyzická aktivita pomáhá upevňovat vazby v rodině. Její členové spolu tráví víc času, mají společný zájem a víc si povídají, což vede k prohlubování vztahů.

Od kočárku k odrážedlu. Nejmenší děti můžete vzít na běh v kočárku. Od chvíle, kdy začnou samy chodit, už se nevydrží vozit tak dlouho jako dřív. Hned v batolecím věku je ale můžete začít jemně zapojovat do svých tréninků. Zhruba od dvou let, ale někdy i dřív, dítě zvládne jezdit na odrážedle. Na běh může vyrazit s vámi, nicméně dávejte bedlivý pozor, abyste ho neuhnala. Nechte dítě určovat tempo vaší procházky. Přestávek, kdy dítě bude pozorovat ostatní děti, psy nebo zkoumat kytky, využijte na protažení nebo posilování.

Od odráždela ke kolu. Ve chvíli, kdy se dítě naučí jezdit na kole, bude váš společný trénink nabírat na intenzitě. Dítě budete moct vzít s sebou i na delší nebo rychlejší výběh. Vybírejte však takový terén, na kterém se dítě nebude na kole trápit, nejlépe asfalt bez větších kopců. Dávejte pozor i na provoz, dítěti nezapomeňte dát helmu a reflexní vestu.

Školáci

Berte v potaz přání dítěte. Ještě než jdou děti do školy, většina z nich ví, co je baví a co ne. Sny o tom, že vychováte úspěšného sportovce, se vám spíše naplní, když nebudete potomka do sportu nutit. Do sportovního týmu jej přihlaste, pouze pokud si to přeje, ne protože zrovna dělají nábor a trenér vás přesvědčuje, že váš syn nebo dcera určitě má talent.

Nelpěte jenom na běhu. Ten pravý sport pro vaše dítě nejlépe objevíte, pokud u něj budete rozvíjet všestrannost. Učte ho běhat, skákat, házet, plavat. Hrajte s ním různé míčové hry a pozorujte, co mu jde a co ho baví. Je jen málo sportů, ve kterých člověk může dosáhnout úspěchů, pouze pokud začne opravdu brzo. U většiny ostatních stačí, když si k nim dítě najde cestu později. A konkrétně s během je možné začít úplně v jakémkoli věku.

Netrénujte, hrajte si. Není důležité, za jak dlouho vaše dítě uběhne kolečko v parku. Ba naopak, příliš pozornosti upřené na výsledek může dítě demotivovat a od sportu odradit. Dítě musí sport vnímat jako hru. Vyrazte s rodinou ven, hrajte si s míčem, zahrajte si na honěnou nebo na schovávanou. Při těchto činnostech se bude dítě hýbat, bude se zlepšovat jeho fyzická zdatnost, aniž by to příliš vnímalo.

Pozvěte kamarády. Větším dětem můžete uspořádat malou sportovní party. Vezměte je do parku, nechte si vysvětlit pravidla jejich oblíbených her nebo sáhněte po ověřených klasikách, jako je vybíjená, fotbal či basketbal. Pokud se navíc do hry zapojíte i vy rodiče, budou děti nadšené. Motivovat je můžete, pokud jim uspořádáte malou parkovou olympiádu, kde budou moci závodit v různých disciplínách a bojovat o body, sladkosti nebo diplomy.

Zkuste dětské závody. Závody mají jinou atmosféru než obyčejné pobíhání v parku. Spousta běžeckých závodů nabízí kratší tratě i pro děti včetně startovních čísel, diplomů a medailí. Důležité však je, aby dítě závod běžet chtělo. Pokud dítě na start nechce nebo dokonce pláče, nenuťte ho, abyste mu sport neznechutili. Až poběžíte závod, vezměte dítě s sebou, aby vám mohlo fandit. Příště už se třeba zúčastní.

Dospívající

Projevujte zájem. Děti rychle vyrostou a stanou se z nich samostatné bytosti. Ať už vaše dospívající dítě dělá cokoliv, je pro něj důležité vidět, že vás jeho činnost zajímá. Běžte se podívat na jeho trénink, podporujte ho na závodech, nechte si předvést, co umí. Váš obdiv a ocenění je pro děti tou nejlepší motivací.

Vyslechněte si problémy. Někdy se může dítě potýkat s potížemi, ať už ve sportu, nebo v kolektivu. Nepohlížejte na ně jako na banální dětské starosti  – jedině řešením problémů dosáhnete toho, že si dítě najde svoji oblíbenou disciplínu a kolektiv a vybuduje si ke sportu pozitivní vztah na celý život.

Naučte je, aby měly rády své tělo. Zejména pro dívky je důležité, že díky sportu nevnímají svoje tělo pouze podle toho, jestli jsou hubené nebo hezké. Uvědomují si, že tělo je aparát, který jim pomáhá podávat dobré výkony, čímž se snižuje riziko poruchy příjmu potravy v pubertě nebo i později v životě.

Nechte dítěti vyšetřit srdce. Náhlá srdeční smrt je dost vzácná, ale sportovce postihuje kvůli zvýšené zátěži až šestkrát častěji než běžnou populaci. Kardiologové doporučují nechat sportujícím dětem udělat echokardiografii, tedy ultrazvukové vyšetření srdce. Vyšetření nijak nebolí, může odhalit vrozené vady a zabránit selhání srdce následkem zvýšené námahy.

Další tipy, jak rozhýbat děti, například nejrůznějšími hrami, najdete v knize Gabriely Gaudlové Běhání pro ženy s Běhej.com od nakladatelství CPRESS. Předposlední díl seriálu, který vyjde na začátku září, přinese rady, jak co nejlépe najít na běhání čas.

Získejte slevu 25% a poštovné zdarma na jakoukoliv knihu od Albatrosmedia. Stačí si knihu objednat na www.albatrosmedia.cz a do kolonky slevový kupón uvést heslo “csobnazdravi“.

Běhání pro ženy