Díl 2. Jak se připravit na závod

Jak se připravit na závod

Možná vám vyhovuje jít si čas od času klusat do parku a nemáte pocit, že byste potřebovala něco měnit. Sebrat odvahu a vyrazit na první závod se ale vyplatí, a to z několika důvodů:

  • poznáte stejně naladěné ženy i muže
  • zažijete euforii z dosaženého cíle
  • budete mít přesně změřenou trať i čas, takže zjistíte, jak na tom jste
  • porovnáte svoji výkonnost s ostatními ženami stejné věkové kategorie
  • atmosféra závodu vás vyburcuje k lepším výkonům
  • získáte motivaci pro další běhání

Pokud jste se v životě ještě nezúčastnila žádného běžeckého závodu, dost věcí vám ze začátku nebude jasných. Není se ale vůbec čeho bát. Až svůj závodní křest absolvujete, rychle se otrkáte a brzy se z vás stane ostřílená závodnice. Kroky k prvnímu závodu nejsou komplikované. Nejtěžší je udělat ten první.

1. Vyberte si závod a přihlaste se na něj

Nejvhodnější volbou pro první závod je pětikilometrová, případně desetikilometrová trať. Pokud však máte dobrý základ z jiného vytrvalostního sportu, můžete uvažovat i o delších závodech včetně půlmaratonu. Na internetu, například na stránkách Běhej.com, jsou k dispozici termínovky, tedy kalendáře závodů, ve kterých si pomocí filtrů můžete najít, který závod by byl pro vás ten nejvhodnější. Spousta žen volí na začátek menší závody v domnění, že na ně bude méně vidět. Bývají pak nepříjemně překvapené, když se na startu sejde většina zkušených běžců, kteří jim hned zkraje utečou. Pro začátečnice může být naopak dobrou volbou některý z velkých městských běhů. Každoročně se na ně hlásí stovky začátečnic, takže nehrozí, že byste na trati osaměla. Do závodu by zároveň mělo zbývat dostatek času, abyste se na něj stihla připravit.

Dále je potřeba zjistit, kolik stojí startovné a jak se platí. U menších závodů se startovné pohybuje většinou mezi 50 až 200 korunami a platí se na místě, u větších závodů je startovné vyšší a platí se předem. Ty největší městské závody bývají vyprodané i několik měsíců dopředu, takže pokud sníte o nějakém konkrétním závodě, je dobré si pohlídat, až se otevřou online registrace.

První závod si vybírejte i tak, aby vás na něj mohl někdo doprovodit. Nemusí to být přímo člověk, který také poběží, stačí, když s vámi stráví čas před startem a bude na vás čekat v cíli. Pomůže vám rozptýlit se a zbavit nervozity. Na závod pak budete mít mnohem lepší vzpomínky.

2. Na závod se připravte

Jakmile se rozhodnete, který závod bude váš první, vytyčte si s ohledem na jeho termín alespoň přibližný tréninkový plán. Do tréninkového deníku si zapisujte, jak se vám daří ho plnit.
Posledních pár dní před závodem se nesnažte dohnat zmeškaný trénink a raději si odpočiňte. Můžete se lehce projet na kole nebo projít a hlavně dost spěte. Vaše nohy se pak budou na běh víc těšit. Sledujte webové stránky pořadatele, kde se většinou objeví propozice závodu s informacemi, kdy a kde je možné si vyzvednout startovní číslo, a další důležité instrukce.

Nachystejte si, v čem poběžíte. Na závod volte osvědčené boty a oblečení. Nové kousky sice třeba lépe vypadají, ale nevíte, kde vás můžou dřít nebo tlačit, takže si je nechte na běžné výběhy. Připravte si i čisté oblečení, abyste se po závodě mohla převléknout do suchého, a to včetně ponožek, něco k zakousnutí a všechny další nezbytnosti, na které jste při běhu zvyklá, jako například sluneční brýle nebo gumičku do vlasů. Vše si dejte do tašky nebo batůžku. Na velkých závodech fungují zdarma úschovny zavazadel, na těch menších je často možné si věci schovat přímo u pořadatele.

3. Závod zaběhněte

V den závodu jezte normálně, jako jíte jiné dny. Poslední velké jídlo byste měla zkonzumovat přibližně dvě hodiny před závodem. Pokud budete mít hlad později, vezměte si banán nebo müsli tyčinku. S dostatečným předstihem vyrazte na start. Zejména u větších běhů počítejte s dlouhými frontami na záchod nebo do úschovny, takže být na místě o hodinu a půl dříve není přehnané. U menších závodů stačí půl hodiny až hodina.

Startovní číslo se většinou připíná čtyřmi špendlíky, do každého rohu jeden. Ženy nejčastěji volí připnutí těsně pod prsa nebo na břicho. Startovní číslo je nutné mít, aby vás pořadatelé mohli identifikovat, změřit vám čas a abyste se případně mohla najít na fotografiích ze závodu. Nemusíte se bát, že byste číslo ztratila. I kdyby se vám na jednom místě roztrhlo, ostatní špendlíky jej udrží.
Kromě startovního čísla pravděpodobně budete mít čip, který změří váš čas. Možností připnutí čipu je více – nejlépe uděláte, když se při vyzvedávání startovního čísla zeptáte organizátorů a připnutí si necháte ukázat. Někdy se čip navléká na tkaničku, takže musíte botu trochu rozvázat, připevnit čip, a tkaničky zase zavázat. Jindy je čip umístěný na pásek se suchým zipem, který se omotá kolem nohy. Nejjednodušší variantou je čip nalepený na zadní stranu startovního čísla. Většina čipů se po doběhu odevzdává, takže na to pak v euforii ze závodu nezapomeňte.

Těsně před startem si zajděte na záchod. Až budete čekat na startovní výstřel mezi ostatními běžci, můžete mít pocit, že se vám chce zase. To je normální projev nervozity, a jakmile se rozběhnete, nutkání zmizí. Na startu se trochu brzděte, častá chyba začátečníků je, že se nechají příliš vyhecovat závodní atmosférou a přepálí začátek. Zbytek závodu pak protrpí. Vyběhněte tempem, o kterém víte, že ho budete schopná udržet po celou dobu.

Samotný běh si užívejte. Nasávejte atmosféru, vnímejte nové zážitky a pocity. Nesoustřeďte se na rychlost, pořadí ani to, jestli se vám daří dosáhnout stanoveného cíle. Běžte tak, jak vám dech a srdce dovolí.

Nemusíte se bát, že by se vám na závodě kdokoliv smál nebo že si budou lidé ve vašem okolí říkat, co vás to popadlo. Právě naopak: čím starší jste nebo pokud máte nadváhu, tím větší obdiv budete pravděpodobně vzbuzovat. Dost možná zapůsobíte na své okolí motivačně a příští závod už poběží s vámi. Když jste to zvládla vy, zvládnou to i oni!

Více o tom, jak si vybrat závod a připravit se na něj, se dočtete v knize Gabriely Gaudlové Běhání pro ženy s Běhej.com od nakladatelství CPRESS.

V příštím díle seriálu vás autorka seznámí s tím, jak si vést tréninkový deník.

Knihu objednávejte na www.albatrosmedia.cz a zadejte slevový kód: csobnazdravi, získáte slevu 25% + poštovné zdarma při objednávkce nad 150 Kč. Platnost do 31.12.2016

Běhání pro ženy