Díl 6. Jak skloubit běh a rodinu?

Jak skloubit běh a rodinu?

Dnešní ženy posouvají hranice představ, co všechno může člověk stihnout. Pracují, vychovávají děti, starají se o domácnost, účastní se společenských a kulturních akcí, vzdělávají se. A do toho všeho ještě běhají. V očích některých je běh další položkou v už tak nabitém diáři a ještě zvyšuje na ženy vyvíjený tlak. Pro spoustu běžkyň je ale záchranou, díky které se z kolotoče povinností nezblázní. Aby žena ve svých náročných rolích obstála, musí si umět věci dobře naplánovat. K tomu může pomoci několik následujících rad.

Motivujte se. Abyste si i v nabitých dnech našla čas běhat, potřebujete především motivaci. Ta musí být vnitřní, protože jenom okolí vás u běhu neudrží. Dejte si na ledničku kalendář, ve kterém si barevně označíte dny, kdy jste běžela. Pomoci může i taková drobnost, když si za každý běh nakreslíte do kalendáře smajlíka nebo nalepíte veselou samolepku. Pokud se vám podaří měsíc běhat pravidelně alespoň dvakrát nebo třikrát týdně, odměňte se: kupte si nové běžecké tričko nebo kalhoty, zajděte si na masáž, dopřejte si kvalitní čokoládu.

Dejte běhu stejnou prioritu jako práci a rodině. Pokud pro vás běh nebude mít nejvyšší prioritu, těžko si na něj uděláte čas. Vždy bude na programu něco důležitějšího. Berte vynechání tréninku stejně, jako kdybyste nešla do práce. K absenci v práci už musíte mít opravdu závažný důvod. Zkuste brát běhání stejně.

Nedívejte se na čas strávený během jako na čas, o který obíráte rodinu. Ba naopak, když vyběhnete, svým blízkým tím pomáháte. Budete se lépe cítit, zlepší vám to náladu a budete zdravější. Ze spokojené manželky a matky bude profitovat celá rodina. Jako běhající matka navíc jdete dětem pozitivním příkladem: ukazujete jim, že máte vůli a výdrž, přirozeně je vedete k pohybu. To je často důležitější než jakékoli výchovné metody.

Stanovte si adekvátní cíle. Pokusy o radikální změny málokdy dlouhodobě fungují. Po chvíli se vše vrátí do původních kolejí a vy ztratíte motivaci kloubit běh s ostatními povinnostmi. Důležité je zapracovávat změny postupně a dávat si cíle, které těmto změnám odpovídají. Pokud nestíháte běhat vůbec, zkuste si stanovit cíl běhat alespoň dvakrát týdně, nechtějte najednou začít běhat každý den. Když hledáte čas na doplňkové sporty, snažte se si každé druhé ráno vymezit deset minut na jógu a protahování. Když cíle dosáhnete a podaří se vám ho nějakou dobu udržet, můžete se pokusit ho navýšit.

Buďte k sobě upřímná. Pro vaši spokojenost, která určuje i náladu celé rodiny, je důležité upřímně si přiznat, co vlastně chcete. Frustraci může způsobovat jak nedostatek běhu, tak setrvačné lpění na něm. Některé ženy mají pocit, že v roli manželek a maminek by měly veškerý svůj čas věnovat rodině, a sport opustí. Přitom jim pohyb chybí, což vede k nespokojenosti, nervozitě, nižší sebedůvěře a horšímu sebeovládání. Jiné se zase snaží běhat pořád stejně rychle a daleko jenom kvůli tomu, aby horšími výkony nezklamaly okolí. Nestyďte se říct, že se vaše priority změnily a osobní rekord na půlmaratonu už pro vás není nejdůležitější. Naučte se mít z běhu radost, i když zrovna nesměřuje k vrcholovým výkonům nebo velkým závodům. Stejně tak se nestyďte si čas na běhání vydobýt i jako matka a manželka.

Nenechte se odradit svým okolím. Ne všichni manželé, rodiče, sourozenci nebo i kamarádi vás podporují a běh uznávají. Někteří mají jízlivé poznámky, shazují vaše výkony nebo jsou dokonce otevřeně proti. Nedejte si běh vzít – ze škarohlídů pravděpodobně mluví pouze závist nebo strach, že budete lepší, rychlejší a zdravější než oni. Promluvte si s nimi, proč jim vaše běhání vadí, zkuste je do běhu zapojit taky, případně jim pomozte najít jiný sport nebo koníček. Třeba pak budou mít pro vaše běhání větší pochopení.

Poznejte ženy ve stejné situaci. Spoustu problémů může pomoci vyřešit, když si promluvíte s ženami, které prožily nebo prožívají to stejné. Můžete od nich získat jinou perspektivu i spoustu cenných tipů. Pokud máte malé děti, můžete se pokusit najít ve svém okolí další matky běžkyně a navzájem si střídavě hlídat děti, když si ostatní půjdou na hodinku zaběhat. Oslovit je můžete jak osobně v parku nebo na hřišti, tak i na některém z běžeckých fór na internetu.

Podrobnější rady, jak si naplánovat čas – například jestli běhat ráno nebo večer –, se dočtete v knize Běhání pro ženy s Běhej.com od nakladatelství CPRESS. V posledním díle seriálu autorka přiblíží, jak jíst, aby běhání vedlo k co nejlepším výsledkům.

Získejte slevu 25% a poštovné zdarma na jakoukoliv knihu od Albatrosmedia. Stačí si knihu objednat na www.albatrosmedia.cz a do kolonky slevový kupón uvést heslo “csobnazdravi“.

Běhání pro ženy