Větvené aminokyseliny BCAA – základ i pro „hobíka“

Větvené aminokyseliny BCAA – základ i pro „hobíka“

 

Pro spoustu lidí jsou tato čtyři písmenka velkou neznámou. Někdo vůbec neví, co se za nimi skrývá, někdo o nich možná už něco od kolegů sportovců slyšel a jiný s jejich příjmem již zkušenost má. Ať tak či tak, málokdo o nich ví tolik, aby se bezpečně orientoval ve všech složitých hodnotách na etiketách těchto suplementů. Na internetu o nich lze vyčíst ledacos včetně vyzkoušených „zaručeně fungujících“ tipů jejich užití od autorů, kteří o sportovní výživě, dle toho, co píší, nemají ani zdání. Jak vlastně v lidském těle větvené aminokyseliny BCAA fungují, pro koho jsou vhodná a kdo jejich účinky při svém sportování nepotřebuje.

Co zkratka BCAA znamená? BCAA (Branched-chain amino acid) je směs větvených aminokyselin obsahující tři tělu nejpotřebnější esenciální aminokyseliny – leucin, izoleucin a valin. Tyto tři aminokyseliny jsou zde obsaženy v různém poměru. Doplněk stravy je k dispozici na trhu ve formě izolovaného prášku, tablet nebo také v tekuté podobě. Najdeme ho také jako součást sacharidových recovery drinků určených ke konzumaci těsně po výkonu a jiných směsí podporující výkon sportovce.

Svalové vlákno je tvořeno bílkovinami. Bílkovina je tvořena aminokyselinovým řetězcem. Při silově náročném tréninku dochází ve svalových vláknech k mikrotrhlinám. Doplněním aminokyselin tak dochází k obnově poškozených struktur, a tudíž k lepší regeneraci a uspíšení tréninkového efektu. BCAA zároveň snižují tvorbu kyseliny mléčné ve svalech, podporují nárůst svalové hmoty, čímž bojují vůči jejímu úbytku při anaerobním tréninku. Klíčový je tento suplement tedy nejen při silovém, ale i tréninku vyšší intenzity.

Ne všichni sportovci ale absolvují natolik náročný trénink, aby bylo nutné BCAA suplementovat. Pokud si jdete pohodově třikrát týdně zaběhat a do svého tréninku pravidelně nezařazuje intervalové tréninky, kopce nebo náročnou silovou přípravu v posilovně, příjem BCAA opravdu není nutný a k regeneraci v tomto případě stačí bohatě příjem bílkovin z běžné stravy a komplexně vyvážená strava. Pokud ale sportovec absolvuje anaerobní tréninky a silově náročnou přípravu, BCAA by neměly chybět v jeho doplňcích stravy. Užití BCAA je vhodné asi 30 minut před tréninkem. Případně lze dávku rozdělit na dvě, a to před a po tréninku. Ideální poměr aminokyselin ve směsi by přitom měl být 2:1:1 ve prospěch leucinu vůči ostatním aminokyselinám. Na trhu najdete ale i jiné poměry, které slibují závratné výsledky … otázkou ale zůstává, zda se výrobci řídí skutečně využitelností organismu, či jen doporučením marketérů.

Mnoho uživatelů BCAA i jiných volně prodejných doplňků stravy bohužel hřeší na jejich užívání a představují si pod nimi zázračné pilulky. Mnohokrát se tak stane, že jimi začnou nahrazovat pestrou stravu. Vždy je potřeba zvážit, zda jíst chemické přípravky na úkor normální večeře, která je pro člověka přirozenější a příjemnější variantou. Někdy je ale intenzita tréninku opravdu tak vysoká, že sportovec nezvládne přijmout všechny živiny z normální stravy. Pak teprve přichází čas na to sáhnout po BCAA.

 

Centrum Petra Havlíčka