Virus sem a virus tam, jak si zase zaběhám?!

Je pravda, že coronula (název vypůjčen od Xaviera Baumaxy) nám na začátku roku připravila těžké chvilky. Zapotili jsme se, i když jsme třeba ani nevyběhli. Spousta z nás se odebrala k nucenému odpočinku, spotřeba alkoholu, cukrovinek a dalších neřestí stoupala…

 

Teď je už ale nejvyšší čas zatáhnout za záchrannou brzdu, vymanit se z apatie a trudomyslnosti a s odhodláním a odvahou hledět vstříc světlým, fyzickou aktivitou prozářeným zítřkům. Třeba takový Spartan Race, ale i jiné pěkné závody, které mají co do činění s během, už jsou takříkajíc „za pár“. Takže co teď, jak na restart?

Základní a zásadní pravidlo zní: Pozvolna, pomalu. Pokud jste delší dobu neběhali, netrhejte hned zase nějaké rekordy ani v distanci, ani v rychlosti. Nechte tělu klidně i několik týdnů na postupný návrat. Začínejte zvolna, pomalu a jen do příjemné únavy. Kilometry přidávejte postupně a na zrychlování začněte pomýšlet raději později než dříve.

Další zásadní rada zní: Systematický, konzistentní trénink je zlatá cesta k úspěchu. Je lepší jít si alespoň třikrát týdně na půl hodinky zaklusat, než celý týden nic nedělat, o víkendu si pořádně naložit – a úplně se oddělat. Zatím nikdo nevymyslel nic lepšího než začít z mála, postupně přidávat, trénovat (přiměřeně!) nejlépe každý den. Když máte v tréninkovém plánu napsáno na dnešek 25 kiláků a vrátíte se z 12hodinové šichty v devět večer, nejspíš se na to úplně vybodnete, protože víte, že to nedáte. A jestli dáte, tak zítra nevstanete. Řešení? Nedáte 25 – a nedáte je vcelku rozumně. Ale třeba 5 km by se dalo? Zkrátka nikdy nezoufejte, nikdy neházejte flintu do žita. Když to některý den nejde, možná půjde něco menšího, přiměřenějšího aktuální situaci. A když (projednou) vynecháte, svět se taky nezboří, o vaší fyzické kondici ani nemluvě.

A do třetice všeho dobrého z chytrého soudku: Pokud chceme být opravdu dobří běžci, nesmíme běhat. Tedy: nesmíme JENOM běhat. Důležité je udržovat v kondici také hluboký stabilizační systém, svaly středu, dnes tak po právu populární core. Zkuste na něj třeba TRX nebo podobné pomůcky. Pravidelně zařazujte také cviky na výbušnost. Nemusí to být nic složitého, stačí staré dobré švihadlo, medicinbal i vaše samotné tělo. S jeho hmotností se dají vymyslet spousty krásně mučivých a účinných cvičení.
Tak ať se daří a běhejte, dokud můžete! Protože jak už říkal Jan Werich, můžou nastat doby, kdy budete chtít, ale už nebudete moct.

RK

René Kujan je známý český běžec, dobrodruh a milovník výzev. Na svém kontě má tři světová prvenství v souvislosti s běháním na Islandu a podporou hendikepovaných sportovců. Svým běháním se již osmkrát zapsal do České knihy rekordů a kromě řetězových maratonů má za sebou třeba také běh od pramene Vltavy k prameni Labe v survival stylu nebo nejdelší běh za střízlivost. Od roku 2012 také pořádá ve spolupráci s ČSOB nejrůznější akce na podporu vozíčkářů, k nimž má blízko. Sám v roce 2007 jen o vlásek přežil těžkou dopravní nehodu. I přes chmurné prognózy lékařů se k běhu dokázal vrátit.